Çocuklar arasında popülerleşen mangaların içeriklerinde şiddet, cinsellik yahut kültürümüze uygun olmayan davranışların olabildiğine işaret eden uzmanlar, çocuğun yaşına ve kültürel bedellere uygun seçilen mangaların okunmasının çocukların akranlarıyla olan irtibatının kopmamasını sağlayacağını söylüyor.
Okuma alışkanlığının kazanılmasındaki en değerli temel ögenin çocukların bunu bir yaptırım olarak algılamamaları olduğunu lisana getiren Uzman Klinik Psikolog Seda Aydoğdu, “Bunun için kitap okuma vakitlerini eğlenceli hale getirmek değerlidir.” dedi.
Üsküdar Üniversitesi NP Feneryolu Tıp Merkezi Uzman Klinik Psikolog Seda Aydoğdu, 2 Nisan Dünya Çocuk Kitapları Günü münasebetiyle çocuklara sağlıklı bir okuma alışkanlığı kazandırma ve mangalar konusunu kıymetlendirdi.
“Çocuğun yaşına ve kültürel bedellere uygun mangalar okunmalı”
Ailelerin çocuklara kitap okuma alışkanlığı kazandırmakta epey zorlandığını söz eden Uzman Klinik Psikolog Seda Aydoğdu, “Özellikle son periyotlarda çocukların klasik yapıtları okumak yerine mangaları tercih ettiği görülüyor. Mangaların şiddet, cinsellik yahut kültürümüze uygun olmayan davranışları içerdiğini görebiliyoruz. Bunun yanı sıra; çocuğumuzun yaşına ve kültürel bedellere uygun seçilen mangaların okunması çocuğumuzun akranlarıyla olan bağlantısının kopmamasını ve hayal gücünü geliştirmekle birlikte okuma alışkanlığını destekleyecek ve olumlu davranışları pekiştirecektir.” dedi.
“Evde kitapların bulunduğu bir ortam olması önemli”
Çocuğa sağlıklı bir okuma alışkanlığı kazandırmak için dikkat edilmesi gereken mevzuların başında öncelikle ailenin çocuğuna örnek olması geldiğini anlatan Uzman Klinik Psikolog Seda Aydoğdu, “Çocuğumuza kitap okumanın ne kadar keyifli olduğunu göstermek için bizim de tertipli olarak kitap okumamız gerekir. Konutta kitapların bulunduğu bir ortam olması ve birlikte okuma vakitleri belirlemek bir aktivite olarak bunu yapmak hayli değerli olacaktır. Bunun yanı sıra çocuğumuzun arkadaşlarıyla birlikte oyun aktivitelerinin yanında kitap okumak için de aktiviteler yapılabilir. Böylelikle çocuklarımız akranları ile kitaba dayalı sohbetler de gerçekleştirebilir.” diye konuştu.
Çocuklar en çok hangi kitapları tercih ediyor?
Ebeveynleri en çok zorlayan durumlardan birinin de çocuğa kitap okuma alışkanlığı kazandırmak kadar okuduğu kitabın belirlenmesi olduğunu söyleyen Uzman Klinik Psikolog Seda Aydoğdu, “Son vakitlerin en çok tercih edilenlerine bakıldığında gençler için mangalar ön planda oluyor. Bu bağlamda çocuklarımıza manga okumayı yasaklamak yerine hudut koymak, tahminen sıraya koymak ve birlikte bir klasik bir manga okuma üzere uzlaşmaya dayalı muahedeler yapmak hem çocuğumuzla bağımızı bozmamış olur hem de sorun çözme marifetlerini geliştirmemizi sağlar.” dedi.
“Çocuğa haftalık yahut aylık okuma gayeleri belirleyin”
Çocuğa haftalık yahut aylık okuma maksatları belirleme ve konulan okuma gayelerini gerçekleştirdiği vakit ödüllendirmenin epey kıymetli olduğunu da kaydeden Uzman Klinik Psikolog Seda Aydoğdu, kelamlarını şöyle tamamladı:
“Burada dikkat edilmesi gereken bir noktayı hassasiyetle belirtmek isterim ki; amaca ulaşmak büyük maddi ödüllerle mükafatlandırılmamalı. Sembolik mükafatların olması çocuğumuzun maddiyata yönelmemesi içinde uygun bir hudut çizimi olacaktır.
“Yaptırım olarak değil, keyif aldığı için okusun”
Okuma alışkanlığının kazanılmasındaki en değerli temel öge çocuğumuz bunu bir yaptırım olarak algılamamalı tersine kitap okumaktan keyif aldığı için bunu yapmaya devam etmelidir. Bunun için kitap okuma vakitlerini eğlenceli hale getirmek değerlidir. Bilhassa erken yaşlarda okumayı eğlenceli hale getirebilmek için; kitaplardaki karakterlerin seslerini taklit edebilir, sayfaları sırayla okuyabilir ve varsa fotoğraflar hakkında da konuşabiliriz.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
GÜNDEM
21 Kasım 2024SPOR
21 Kasım 2024GÜNDEM
21 Kasım 2024SPOR
21 Kasım 2024SPOR
21 Kasım 2024GÜNDEM
21 Kasım 2024GÜNDEM
21 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.